fbpx

Stel dat je alle voorgaande punten uit de succesformule doorvoert: je weet wat je wilt, waarom je het wilt, je gelooft dat je zult slagen, je hebt focus, je onderneemt actie, maar… je poging mislukt. Als je vervolgens bij de pakken neerzit, dan is succes ver weg. Maar wat als je nu eens heel eerlijk kijkt? Je bent juist zo dicht bij succes. Je hebt vrijwel alle stappen uit de succesformule al doorlopen. Nu alleen de laatste nog maar, en dat is doorzetten. Als je het woordenboek erbij pakt, dan vind je de volgende uitleg bij dit woord:

‘Zich gedurende langere tijd intensief met een taak kunnen bezighouden. Vasthouden aan een opvatting of plan totdat het beoogde doel bereikt is.’

Wat er voor mij uitspringt, is het woord ‘vasthouden’. Succesvolle mensen weten hun doel dusdanig vast te houden dat zij flinke tegenslagen passeren, doorgaan tot het einde in zicht is en vervolgens halen ze de buit binnen. Soms lijkt het of dit succes is komen aanwaaien – dat er sprake is van geluk. De kans is echter groot dat jij het traject ervoor niet gezien hebt; een lang en intensief traject van drive, geloof, focus, enorm veel actie – en dus ook vallen, opstaan en doorzetten. Bestudeer de biografieën van succesvolle artiesten, atleten of zakenmensen maar eens; succes is vrijwel nooit gebaseerd op een eenmalige toevalstreffer of geluk.

1. Klamp je vast aan je doel

Eigenlijk vormt doorzettingsvermogen dus de kern van succes. Als je een tegenslag kunt zien als een test en positief kunt blijven, dan weet je dat succes aan de andere kant ligt. Wie weet heb je nog wat extra obstakels te overwinnen, maar als je overtuigd bent van je missie (en je dus een sterke waarom hebt), dan laat je je niet stoppen door een aantal tegenslagen. Helaas raken de meeste mensen hun vechtlust wel kwijt na een ‘mislukking’. Napoleon Hill schrijft in zijn boek Think and Grow Rich dat 98% van de mensen faalt omdat zij een mislukking als het einde zien. Maar weinig mensen durven zich vast te klampen aan hun doel, daar volledig voor te gaan en tegenslagen als lessen te interpreteren.

Voorbeeld

Stel je voor dat Edison na zijn eerste poging had besloten dat zijn gloeilamp geen levensvatbaar concept was en het – richting zichzelf of anderen – een mislukking had genoemd. Of na poging 50 of na poging 9.999. Dan was onze wereld heel anders geëvolueerd. Ook het concept van Kentucky Fried Chicken zou door de meesten allang als een mislukking zijn omschreven. Toch zag Colonel Sanders dit anders. Na meer dan duizend afwijzingen kon hij zijn concept pas aan de man brengen. Niet bepaald een mislukking toch?

Bepaal voor jezelf eens wanneer jij vindt dat een poging is mislukt? Is dat na poging 1, 2, 5, 10 of 99?

2. Betrek de juiste mensen

Nadat ik mij heb vastgeklampt aan een doel, werkt het voor mij persoonlijk erg goed om mijn doelen en plannen (selectief ) te delen met anderen, omdat ik zo een extra stok achter de deur heb.

Voorbeeld

Toen ik mijn boek wilde uitbrengen, maakte ik wereldkundig dat mijn boek er in 2020 zou liggen. Als ik dit soort dingen verkondig, dan is het voor mij vele malen makkelijker om mij aan een deadline te houden. Ik committeer me dan echt. Dan doe ik het! Als ik elke dag wil lezen of schrijven en het deel met de mensen om mij heen, dan zet ik door. Dat brengt mij dus ook op een belangrijk punt. Voorheen zag ik het als een soort zwakte om mijn ideeën met anderen te delen. Ik dacht juist: ‘Laat ik dat maar niet doen, voor het geval ik mijn plannen niet nakom’. Nu zie ik dat ik mijn plannen juist moet delen. Daar ligt mijn succes.

Dit is wat voor mij werkt. Het betekent niet dat het ook voor jou werkt. Volgens Gretchen Rubin zijn er verschillende typen mensen die hun doelen op hun eigen unieke wijze behalen. Mijn man houdt zijn plannen bijvoorbeeld liever voor zich. Als hij daarover te veel in detail treedt, dan heeft hij het idee dat hij zijn doel al behaald heeft. Evalueer dus eens wat voor jou in het verleden gewerkt heeft en hoe jij nu te werk wilt gaan. Ook met het oog op feedback.

Als je feedback wilt rondom een idee, vraag dit niet zomaar aan iemand. Kijk eerst naar iemands instelling. De een is positief ingesteld, de ander juist negatief. De een geeft constructieve feedback, terwijl een ander altijd de risico’s benadrukt. Weet dat hun feedback impact kan hebben op jouw gevoel van zekerheid, geloof en enthousiasme. Vraag negatieve mensen of doemdenkers dus niet om feedback, maar betrek mensen die van toegevoegde waarde kunnen zijn op jouw plan. Die jou van waardevolle feedback kunnen voorzien, die jouw idee op haalbaarheid kunnen toetsen. Dan heb jij alsnog de keuze wat je doet met hun feedback. Spreekt het je aan? Mooi: integreer het in je plannen. Sta je er niet achter? Ook prima: dan gebruik je hun feedback gewoon niet. Uiteindelijk bepaal jij wat goed voelt. Als laatste heb je nog zoiets als ongevraagde feedback. Ook daarin heb jij een keuze. Allereerst: geef jij deze persoon de ruimte om zomaar zijn mening te geven? Zo nee, zeg er wat van. Zo ja, luister en kijk of je wat aan de feedback hebt.

3. Wees alert op je voortgang

Soms heeft een actie niet het juiste effect. Maar geef nou niet direct op, want één mislukte poging staat niet gelijk aan falen. Je faalt pas als je je doelen naast je neerlegt en accepteert dat het je niet gaat lukken. Doorzetters accepteren falen niet. Daarom is succes voor doorzetters. Natuurlijk moet je wel alert zijn tijdens je acties. Doorzettingsvermogen is goed maar als je ziet dat iets niet werkt, blijf dan niet gedisciplineerd doorgaan. Dat is gewoonweg niet handig. We zeggen niet voor niets: ‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.’ Dit is een waarheid als een koe. En zeker in deze snel veranderende wereld is het de vraag of je zelfs niet minder krijgt als je hetzelfde blijft doen als altijd. Dus als een actie niet werkt:

Evalueer die specifieke actie.
Verander je aanpak op basis van je evaluatie.
Kom weer in actie.
Doe je best.
Geef niet op en zet door.

Evalueer elke poging eerlijk. Waarom heb je juist deze actie uitgezet? Wat had je ervan verwacht? Heb je echt je best gedaan? Wat kun je ervan leren? Hoe ziet je volgende actie eruit? Door je ‘mislukkingen’ te interpreteren als lessen, weet je dat een volgende actie effectiever moet zijn; je put nu eenmaal uit ervaring. Houd dus niet star vast aan eerdere strategieën. Wees flexibel, pas je methode aan, doe gewoon
ontzettend je best en zet door!