fbpx

Uit de praktijk… werk niet vanuit een aanname of verwachting!

Anne had een drukke dag in het vooruitzicht en verwachtte dat haar collega wel even zou bijspringen. Net voor de grote deadlinedag vroeg zij haar om hulp. Helaas gaf haar collega aan dat zij zelf druk was met een ander project. Anne was daar totaal niet op berekend en werd – door haar verwachtingen die niet overeenkwamen met de realiteit – overvallen door teleurstelling:⁠

❌ ‘Dat had ze toch kunnen weten.’⁠
❌ ‘Zij kan altijd op mij rekenen. Nu vraag ik iets terug en dan krijgen we dit.’⁠
❌ ‘Volgens mij valt die druk van dat andere project wel mee. Ze heeft er gewoon geen zin in.’⁠

Toen ik haar teleurstelling en irritatie zag, zochten we samen naar oplossingen. Want: lag dit echt aan Annes collega, of misschien toch wel meer aan Anne zelf? ⁠

De grote les die Anne trok, was dat zij haar verwachtingen beter kon managen. Voortaan maakt zij bij projecten met strakke deadlines vooraf een goede planning met de bijbehorende acties. Ze weet dan welke mensen en middelen ze kan inzetten. Ze communiceert dit tijdig met de benodigde partijen. Zo is altijd die ene collega, partner, leverancier of freelancer beschikbaar die haar werk naar een ander niveau kan⁠ tillen.⁠

Werk je dus vanuit een aanname of verwachting en blijf je stil, met alle mogelijke gevolgen van dien? Of spreek je je uit?⁠