fbpx

Uit de praktijk… van begrensd naar grenzeloos

We gaan met Tim terug naar zijn basisschooltijd. Een leraar vraagt aan Tim om een som uit te leggen. Eenmaal voor de klas komt Tim niet uit de som. Toch doet hij een poging. De leraar corrigeert hem en een klasgenoot roept:⁠

‘Snap je dit nu echt niet? Dit is zo simpel! Jij begrijpt ook helemaal niets. Je bent dom.’ ⁠

De klas heeft de grootste lol en bevestigt hoe dom Tim is. Tim voelt zich beroerd. Op dat moment aanvaardt Tim dat hij dom is. Tim heeft jaren later nog altijd last van deze gebeurtenis. Hij is gaan geloven dat hij niet slim is en heeft zichzelf grenzen opgelegd in zijn werk; hij durft niet te gaan voor die positie van manager.⁠

Op een zeker moment besluit Tim dat het genoeg is. Tim werkt aan zijn beperkende overtuigingen. Hij verzamelt bewijsmateriaal rondom de tegenovergestelde gedachte. Hij schrijft alle momenten op, waarop hij zich slim had gevoeld – van het behalen van diploma’s tot het krijgen van complimenten van collega’s. ⁠

En wat blijkt? ⁠

Zijn lijst met ‘slimme’ ervaringen is vele malen langer dan zijn lijst met ‘domme’ ervaringen. Hierdoor kan hij zijn pijn rondom zijn intelligentie laten varen en durft hij die sprong in het diepe te wagen: solliciteren naar die managementfunctie.⁠

Verzamel bewijsmateriaal voor jezelf rondom een beperkende overtuiging. Vul de lijst aan, kijk er dagelijks naar en lees je bewijsmateriaal hardop voor!⁠