fbpx

Je bent nu aangekomen bij het vijfde element: actie. Maar je gaat niet zomaar in actie komen. Je wilt natuurlijk allereerst in die juiste energie en actiemodus komen. Vervolgens wil je de juiste dingen gaan doen.

Vijf tips voor die juiste energie en actiemodus

Je gaat nu die actiemodus creëren. Dat doe je direct aan het begin van je dag. Een aantal tips voor een frisse, productieve start:

1. Sta op met de vijfsecondenregel
Zodra je wekker gaat, spring je er direct uit met behulp van de vijfsecondenregel uit hoofdstuk 7. Je geeft jezelf geen kans om dat warme bed te missen. Vervolgens pak je een glas water, het liefst met wat vers citroensap. Dat helpt tegen de dorst en het maakt je lichaam alkalisch (zeker in combinatie met de ademhalingsoefeningen van tip drie). Na een nacht slaap is je lichaam ontzettend verzuurd. Maak je je lichaam direct alkalisch en zuurstofrijk, dan start je je dag energieker en creëer je ook nog eens een betere weerstand.

2. Mediteer
Vervolgens begin je aan een meditatie van ongeveer een kwartier. Dit kun je op hele verschillende manieren doen. Let bijvoorbeeld op je ademhaling of gebruik een mantra. Natuurlijk kun je ook gaan voor een geleide meditatie, als je het prettig vindt om meegenomen te worden door een fijne stem en een relaxed muziekje. De meditaties van bijvoorbeeld Deepak Chopra zijn daarvoor erg geschikt.

3. Prime
Na je meditatie bereid je je verder voor op de dag. Dat kun je doen met een methode die Tony Robbins priming noemt. Je neemt hierbij een meditatiehouding aan en begint met een aantal ademhalingsoefeningen. Ook dit is weer bedoeld om het zuurstofgehalte in je lichaam omhoog te krijgen. Daarna besteed je aandacht aan de dingen waarvoor je dankbaar bent. Vanuit dit fijne gevoel bedenk je vervolgens aan welke dingen je wilt werken en welke doelen je nastreeft op persoonlijk en zakelijk gebied. Na het primen heb je zin om aan de slag te gaan.

4. Neem een koude douche
Daarna spring je onder de douche, maar dan wel onder een koude: op de manier van Wim Hof. Start bijvoorbeeld met een minuut lang koud douchen en bouw dat eventueel verder uit. In het begin is het wennen, maar daarna vooral erg lekker. Ook dit geeft je weerstand weer een enorme boost en je voelt je direct energiek.

5. Eet gezond en beweeg
Gedurende de dag focus je je verder op gezonde voeding. Eet bijvoorbeeld veel fruit en groente en drink weinig cafeïne. Ga als het even kan regelmatig naar buiten voor wat frisse lucht en sport meerdere keren per week. Bewegen omvat echter meer dan sporten. Door tussendoor te zorgen voor een fysieke verandering wek je een gevoel van blijheid en vrijheid op. Wie stil zit te werken, bereikt snel een dipje. Kort je lichaam activeren, is dé oplossing. Je gaat dan van een passieve houding (rustig, in elkaar gekropen) naar een actieve houding (krachtig, open). Dat is vele malen effectiever dan dat bakje koffie. Zet je favoriete nummer eens keihard op en klap en dans lekker mee op de muziek. Daarvan krijg je onwijs veel energie. Andere dingen die je kunt doen, zijn bijvoorbeeld schudden met je armen en benen, of eens goed op en neer springen. Je ziet dat een fysieke verandering grote gevolgen heeft voor je gemoedstoestand.

Als je in die juiste energie zit en die heerlijke actiemodus ervaart, ben je klaar voor echte actie.

Vijf tips voor die juiste acties

Een aantal tips voor die juiste acties:

1. Kies iemand die de weg kent
Rolmodellen kunnen jou de weg tonen, omdat zij een koffer aan ervaring hebben en ze kunnen jou voor onnodige fouten behoeden. Een klein kind dat leert lopen, heeft zijn ouders als rolmodel. Als student heb je misschien geluk met een inspirerende leraar. En later is dat misschien:

De directeur in het bedrijf waar je werkt die de weg naar de top kent.
Die ene ondernemer die je kan vertellen hoe jij een succesvol bedrijf opstart.
Die zakenman die financieel succes na succes viert.
Op elk gebied is er wel iemand die een voorbeeld voor je kan zijn.

2. Creëer goede gewoonten
Je kunt goede gewoonten van de mensen om je heen overnemen; dingen die je dagelijks en dus consistent doet om te groeien als professional. Activiteiten waardoor je bijvoorbeeld beter met je tijd omgaat, op je intuïtie leert vertrouwen of in die actiemodus komt. Een voorbeeld van een van mijn goede gewoontes is mijn dagelijkse ontwikkeling.

3. Draag bij
Wil jij niet alleen verschil maken in je werk, maar ook in de wereld? Die ontwikkeling heb ik ook bij mezelf gezien. Voorheen was het voor mij voldoende om alleen marketingadvies te bieden. Tegenwoordig lever ik bewust en authentiek marketingadvies en probeer ik een voorbeeld voor mijn omgeving te zijn; door bewust in het leven te staan en bij te dragen met mijn kennis en ervaring, tijd en geld. Dat geeft pas voldoening en vaak komt er ook iets moois voor terug.

4. Leid je eigen leven
Als jij proactief bent, doe jij iets niet omdat het hoort of omdat anderen het van je verwachten; je doet iets omdat je het zelf wilt. Jij hebt jouw waarom goed doorgrond en weet dat jouw doelen niet de dromen zijn van jouw omgeving. Ben je er in het hoofdstuk over je waarom toch achter gekomen dat jij leeft naar de verwachtingen van anderen, dan is het moment nu daar om op te staan voor jezelf. Kies ervoor jouw eigen leven vorm te geven en neem hier eventueel je omgeving in mee. Vertel je omgeving dat hun dromen en verwachtingen niet de jouwe zijn, maar dat jij jouw eigen doelen en waarom volgt. Bij jouw eigen weg ligt het echte geluk.

5. Durf ‘nee’ te zeggen
Werk je in loondienst? Voel dan meer waar je achter staat. Krijg je een taak op je bord, kijk dan of deze opdracht wel bij je past. Zeg je ‘ja’ waar je eigenlijk ‘nee’ wilt zeggen? Leer dat dan ook te doen! Wees proactief, creëer de opdrachten die jij wilt uitvoeren en doe niet klakkeloos wat er van je verwacht wordt. Als werknemer ben je hierdoor vele malen interessanter voor je baas. Je voert niet zomaar taken uit, maar je bent assertiever, doet meer voorstellen, ziet meer. Ben je je eigen baas of heb je plannen in die richting? Dan heb je deze vraagstukken in iets andere vorm. Passen bepaalde klanten wel bij jou? Haal je energie uit een (potentiële) opdracht? Door ‘nee’ te zeggen als het niet goed voelt, ben je ook weer interessanter voor je opdrachtgevers. Jij doet continu wat jij leuk vindt en daar word jij steeds beter in. Je klant heeft gewoonweg profijt van jouw specialisatie en die extra ervaring.

Welke tips spreken jou aan? Ga je ze ook toepassen? Succes!⁠