fbpx

1. Kies een focusgebied

Focus je je op je doelen, dan zet je de realisatie hiervan langzaamaan in gang. Jij kiest bewust voor het ene doel en niet voor het andere. Jij weet bijvoorbeeld dat je als ondernemer succesvol kunt zijn met de verkoop van product één, maar dat er ook een markt bestaat voor product twee. Toch kies je voor product één, omdat daar jouw hart meer ligt. Door die keuze kun jij jouw complete aandacht aan dit doel schenken; de volledige honderd procent. Je snapt dat je op deze manier eerder succes bereikt, dan wanneer je focus achterwege laat. Als je tien vage doelen hebt, geef je ook maar 10% van je aandacht aan elk doel en is succes verder weg. Maak dus een keuze en focus je.

Voorbeeld

Ik had mijzelf een jaar gegeven om mijn bedrijf van de grond te krijgen (plan A). Na dat jaar kon ik altijd nog in loondienst (plan B). Doordat plan B in mijn onderbewuste zat en focus ontbrak, zag ik gedurende het eerste halfjaar ondernemerschap geen noemenswaardige resultaten. Ik voelde wat twijfel ontstaan die ik probeerde weg te drukken. Toen mijn partner ook twijfel vertoonde (‘Is dit nu echt wat je wilt? Of wil je toch op zoek naar een leuke baan?’), borrelden passie en geloof meer dan ooit in mij op: ‘Dit wil ik, dit kan ik én dat ga ik bewijzen ook!’ Er was geen plaats meer voor halve focus; loondienst was van de baan. Op dat moment zag ik nog maar één weg en verbrandde ik alle schepen – die me eerder tegenhielden – achter me. Het werd mijn persoonlijke missie om een succes te maken van mijn bedrijf. Alle mogelijkheden die in mij opkwamen, greep ik aan. Ik werkte aan mijn gedachten, woorden en daden, maakte gebruik van mijn netwerk en dacht na over marketing en mijn positionering. En dat werkte, ik was gefocust en straalde geloof uit: de opdrachten stroomden binnen. Al snel verdiende ik ruimschoots wat ik in loondienst ontving.

2. Wees positief binnen je focusgebied

Zorg daarnaast voor een positieve focus binnen jouw focusgebied, dan trek je positieve dingen aan (wet van aantrekking). Kies je voor een negatieve focus, dan kun je rekenen op narigheid. Hoe zweverig dit soort theorieën, films en boeken (zoals The Secret) mij voorheen ook leken, er zit zeker iets in. Je creëert datgene waarop je focust. Focus dus op het positieve en vertrouw op het magnetische effect van jouw gedachten. Je zult zien dat er van alles op je pad komt waarmee jij je droom kunt realiseren. Ineens kom je mensen tegen die je kunnen helpen, krijg je de juiste informatie aangereikt en zie je mogelijkheden eerder.

Focus op slagen (‘ik kan het’) in plaats van op falen (‘ik kan het niet’).
Ga uit van het goede in een persoon of situatie.
Haal wat goeds uit iets negatiefs (zie de les in).

Een positieve focus betekent overigens niet dat je alleen maar prettige dingen meemaakt. Het betekent wel dat je beter kunt omgaan met tegenslag.

Voorbeeld

Robert werkte nog maar net als zelfstandige en liep al tegen een probleem aan. Wouter – zijn belangrijkste partner en schakel met de eindklant – maakte op een vrij onvriendelijke manier duidelijk dat hij van plan was om minder energie in de samenwerking met Robert te steken. Opdrachten die Wouter via Robert binnenkreeg, leverden Wouter gewoonweg minder op, omdat hij de winst met Robert moest delen. Even was Robert van zijn à propos door dit pijnlijk directe gesprek en de toon ervan. Toen Robert terugging naar kantoor, was zijn energie volledig weggezogen. Eenmaal daar aangekomen, besloot hij bewust zijn focus te verleggen: ‘Het is wat het is. Ik neem zijn opmerkingen niet persoonlijk. Het ligt niet aan mijn kwaliteiten. Hij heeft het druk en verdient duidelijk veel geld dat hij liever niet wil delen. Daarom heeft hij geen tijd voor mij. Maar wat betekent dit nu? Het betekent dat ik in een enorme markt zit! Wat kan ik doen om daar nog meer van te profiteren? Wat als ik niet via een partner zakendoe, maar rechtstreeks met de eindklant?’ Het verleggen van zijn focus van negatief naar positief betekende een shift in Roberts business. Deze shift zou hem een extra omzet van 100% per opdracht opleveren. Niet bepaald verkeerd, zo’n ‘tegenvaller’.

Een en dezelfde ervaring kan dus een totaal ander gevoel oproepen, volledig afhankelijk van de focus die je aanneemt: positief of negatief. De keuze is aan jou!