fbpx

Stel, je rijdt van huis weg om op tijd bij een klant te zijn. Je belandt in de file en daar gaan de radars:⁠⁠
⁠⁠
‘Ik kom te laat!’⁠⁠
‘Waarom overkomt mij dit nou?’⁠⁠
‘Kunnen ze niet doorrijden?’⁠⁠
⁠⁠
Vervolgens zit jij met een rotgevoel achter het stuur. Dat gevoel dient als je reminder. Je bent bijvoorbeeld⁠ ineens onrustig of gespannen en die beleving is⁠ zo anders dan het moment daarvoor. ⁠⁠
⁠⁠
Door niet volledig op te gaan in die negatieve gevoelens ontdek je wat je zo onrustig of gestrest maakt. Misschien ben je bang dat je minder tijd krijgt voor die belangrijke pitch die jij gaat geven. Of verwacht je je klant te verliezen doordat je te laat komt.⁠⁠
⁠⁠
Maar je snapt het al: in dit geval voegt negatief denken niets toe. Het lost de file niet op (het zou er alleen⁠ voor zorgen dat jij straks gestrest en afwezig jouw pitch⁠ staat te geven). Wat je wel kunt doen, is de situatie⁠ accepteren. Acceptatie zorgt sowieso voor een⁠ vloeiender denkproces, waarin je eerder tot creatieve⁠⁠
oplossingen komt (je blokkeert jezelf niet langer). ⁠⁠
⁠⁠
Een van die oplossingen kan zijn: even bellen met de persoon waarmee je een afspraak hebt, zodat hij of zij weet dat je later arriveert. In de tussentijd ervaar jij dan weer rust. Dan kun jij dat extra moment in de auto gebruiken om je pitch nog eens door te nemen, naar een audioboek te luisteren of die ene collega te bellen. Wie weet wordt die file dan alsnog een positieve beleving!⁠⁠
⁠⁠
Wil jij je negatieve gedachten ook herkennen en rust creëren? Doe dan een check-up. Elke keer als je je bewust wordt van een negatieve gedachte (of van een slecht gevoel) schrijf je hem op en laat je de volgende vragen erop los:⁠⁠
⁠⁠
✔️Wat voel ik?⁠⁠
✔️Waar dacht ik aan?⁠⁠
✔️Wat kan ik nu WEL doen?⁠⁠
⁠⁠
Welke vraag uit de check-up brengt jou rust?⁠⁠